cookies

Thursday, January 3, 2013

Lime Soup

Assalamualaikum...

Happy new year!!!! dah mask tahun baru la...sekejap jer kan..dah masuk tahun baru... mlm new year tu x tengok TV pun... hubby masuk tdo awal...penat keja... i plak siapkan tempahan cookies n wat kek lumut untuk bfast esoknya coz abag i dari kedah nak datang... x terasa plak mlm tu new year...hehehe...

Haa...ni la kek lumut yg i wat... nak taw sedap ker tidak kena la rasa sendiri...:)

Ni plak udang goreng ala mamak style...memang terangkat habis...menjilat jari...

Yg ni la Lime Soup SyaZie...
Hubby call dari office...katanya xde selera nak makan...so request i wat sup... So mengeledah peti ais omel kat dapur n keluarkan apa yg ada utk wat sup... fish ball dah habis...so i letak sosej...hehehe...
Sesapa nak resepinya...ambik kat bawah nie

Lime Soup SyaZie
Bahan-bahan:
  • fish ball / sosej
  • 1 biji tomato ( potong 8)
  • sayur sawi
  • bawang putih
  • bawang merah
  • halia
  • minyak masak
  • air secukupnya (untuk kuah)
  • garam 
  • limau nipis (ambil airnya)
  • serbuk lada hitam
  • serbuk lada sulah
Cara-cara:
  1. bland kan bawang putih + bawang merah + halia (i memang dah buat stok simpan dalam peti ais)
  2. panaskan minyak. masukan bahan bland tadi. masak jap hingga naik bau. masukan serbuk lada sulah dan serbuk lada hitam.
  3. masukan sosej / fish ball. masak agak2 bahan bland td melekat ngan fish ball.
  4. masukan air. klu nak byk kuah letak la byk air). masukan sayuran.
  5. akgir sekali perahkan limau nipis n perasakan dengan garam. Limau nipis tu letak ikut sesedap rasa. klu nak masam lebih letak la banyak limaunya.






6 comments:

  1. sup tue sedap kerrr????
    weh, kerap plak hg wat kek lumut nih..
    walhal lmbt benor nk msknyerr...
    tgk n3 aku isnin ni hohohooooo....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku wat separuh adunan jer....
      2 jam jer pun...leh la siapkan cookies tnggu kek tu masak..
      wahaha...aku pas cookies 1 balang untuk ang kat shery

      Delete
  2. Replies
    1. hehehe...cookies yg simple2 je kak syud...

      Delete
  3. nk resepi kek lumut..ni bakar ke kukus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kek ni kukus...nanti aku wat entry resepi kek ni...

      Delete